ciągnik

Przygotowujemy ciągnik do prac sezonowych. Kilka jasnych wskazówek

Pierwsze, wiosenno-letnie miesiące roku to idealny czas na rozpoczęcie przygotowywania sprzętu do prac sezonowych. Już za moment wyjedziemy ciągnikami na pole. Aby móc cieszyć się sprawnym traktorem przynajmniej przez cały, nadchodzący sezon, należy go zawsze odpowiednio przygotować do wielotygodniowej i wytężonej pracy. Co powinno być priorytetem? Jak ważna jest kontrola poszczególnych podzespołów oraz pewne poprawki kosmetyczne? Co należy skontrolować? Sprawdź, jak przygotować swój ciągnik na przykładzie „sześćdziesiątki”.

ciągnik konserwacja

Po pierwsze – kontrola układu chłodniczego i chłodnicy

Jedną z pierwszych rzeczy, o których musimy pamiętać sprawdzając nasz ciągnik jest dokładnie skontrolowanie układu chłodniczego. Jest to proces kilkuetapowy.

Najpierw należy ocenić jakość oraz skontrolować ilość płynu chłodniczego. Właściciele Ursusa C-360 jak również ciągników innych marek powinni wiedzieć, że płyn chłodniczy powinien być wymieniany co 2-3 lata (lub po ok. 3 tys. motogodzin). Pamiętaj, że po tym czasie traci on zupełnie swoje właściwości i nie gwarantuje, że układ będzie działał sprawnie.

Poza tym, znacząca jest również czystość układu chłodniczego. Nie trudno nie zgodzić się z opinią, że chłodnica ma skłonność do zapychania się. Aby tego uniknąć, warto sprawdzać czy między żeberkami nie osadzają się różne nieczystości (np. kurz, brud). Jeśli okaże się, że chłodnica jest zanieczyszczona, należy ją wyczyścić poprzez przedmuchanie. Tę czynność poleca się powtarzać również po pracach polowych. Ostatnią czynnością będzie sprawdzenie napięcia paska klinowego (który znajduje się przy wentylatorze chłodnicy).

Alternator i akumulator

Jeśli chodzi o kontrolę akumulatora, należy tak naprawdę sprawdzić 3 podstawowe rzeczy- siłę zacisków klem, stopień naładowania oraz poziom elektrolitów. Aby ocenić stopień naładowania używamy w tym celu woltomierza (mierzy napięcie na ogniwach). Gęstość elektrolitu możemy zmierzyć areometrem. Jego poziom możemy uzupełnić wyłącznie wodą destylowaną. W sezonie stan powinniśmy sprawdzać po przepracowaniu około 125 mtg.

Aby upewnić się, że nasz ciągnik jest sprawny musimy również ocenić stan alternatora. Alternator to niezwykle ważny element ciągnika, podczas sprawdzania stanu technicznego nie możemy o nim zapomnieć. Najistotniejszym aspektem jest sprawdzenie napięcia paska klinowego. Sprawdzając alternator można przy okazji ocenić stan szczotek, łożyska oraz regulatora napięcia.

Układ paliwowy

Układ paliwowy to kolejna rzecz na liście do sprawdzenia. Pierwszą czynnością jest opróżnienie oraz umycie odstojnika. Następnie trzeba wymienić filtry powietrza i paliwa. Jednak to robimy jedynie w przypadku, kiedy elementy są w złym stanie (lub kiedy ciągnik pracował zimą na paliwie zimowym).

Stan wizualny ciągnika

Stan wizualny ciągnika powinien być tak samo ważny jest stan techniczny. Nie da się ukryć, że prezentacja maszyny jest równie istotna i każdy chce, aby była na wysokim poziomie. Dlatego, przed rozpoczęciem się prac sezonowych warto jest zadbać o wizualną stronę maszyny.

Po pierwsze- zadbaj o porządek wewnątrz kabiny. Przykładowo- kokpit mógł się mocno zakurzyć przez okres zimy, dlatego idealnym rozwiązaniem będzie umycie jej za pomocą wilgotnej ściereczki. Po drugie, istotną kwestią jest dokładne umycie wszystkich szyb, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz.

Kolejnym krokiem jest obejrzenie ciągnika z zewnątrz i zwrócenie uwagi m.in. na błotniki (czy są całe lub czy trzeba je wymienić). Następnie dokładnie sprawdź maskę i w razie potrzeby, umyj ją z nagromadzonego kurzu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *