kolumna kierownicza C-360

Luzy w układzie kierowniczym C-360 – jak je usunąć i ile to kosztuje?

Ciągniki Ursus C-360 to maszyny, które dość często można jeszcze spotkać na polskich gospodarstwach rolnych. Wysłużone „sześćdziesiątki” to traktory, które pomimo swojego wieku, wciąż są niezastąpione na niejednej roli, ale by cały czas były sprawne, należy wymieniać części, które zostały wyeksploatowane. Częstym problemem w tych maszynach są luzy w układzie kierowniczym. Jak je usunąć i ile będzie kosztowała wymiana poszczególnych części?

Szybkie i proste usunięcie luzów

W przypadku ciągników starszego typu jak Ursus C-330, model C-360 czy starsze modele traktorów Zetor bądź Massey Ferguson każdy z nich wyposażony jest w mechaniczny układ kierowniczy. Luzy w tym układzie powstają najczęściej na skutek uszkodzenia przegubów kulowych, czyli końcówek drążków, które znajdują się przy drążkach kierowniczych. Wbrew pozorom powstawaniu luzom nie jest winna uszkodzona kolumna kierownicza C-360. W związku z tym okazuje się, że usunięcie nieprawidłowości w układzie kierowniczym nie tylko nie zajmuje dużo czasu, ale też nie jest stosunkowo drogie.

Przykłady usterek

W ciągniku przyczyną luzów mogą być cztery przeguby kulowe, które się w nim znajdują. Wymiana ich na nowe elementy kosztuje maksymalnie 60 zł (cena sztuki to od 9 do 15 zł za sztukę). Po zamianie przegubów na nowe należy wykonać kontrolę, ale też regulację zbieżności kół przednich.

Konieczność wymiany przegubów jest bardzo łatwa do zauważenia – można je bowiem ręcznie obrócić czy przechylić, by sprawdzić ich stan techniczny. Jeśli jednak po ich wymianie na nowe elementy w dalszym ciągu odczuwalne są luzy w układzie kierowniczym, konieczne będzie wyregulowanie docisku wewnątrz kolumny kierowniczej. By tego dokonać, należy poluzować nakrętki kontrujące (znajdują się po obu stronach kolumny kierowniczej) i używając płaskiego klucza, doregulować docisk. W momencie, kiedy zakres regulacyjny tych śrub jest niewielki, należy odkręcić cztery śruby kolumny kierowniczej od góry, a następnie posłużyć się podkładkami dystansowymi.

Jeśli już kolumna kierownicza C-360 musi zostać rozebrana, możemy się również pokusić o sprawdzenie stanu technicznego oraz ewentualną wymianę tulei obudowy mechanizmu kierowniczego, które są połączone z ramionami i drążkami za pomocą przegubów. Koszt jednej tulei to granice około 10 zł.

Ze znacznie większymi kosztami należy się liczyć, jeśli konieczna będzie wymiana „półksiężyców”, czyli wycinków kół zębatych kolumny kierowniczej – każdy taki element to koszt około 120 zł.

Okazuje się, że wymiana usterek, które powodują luzy w układzie kierowniczym, nie musi pochłaniać znacznych finansów. Jednak w sytuacji, kiedy zarówno tuleje, jak i wycinki kół są zniszczone, mechanicy sugerują wymianę całej kolumny kierowniczej C-360. Jest to znacznie większy wydatek w porównaniu do zakupu poszczególnych części, jednak nowa kolumna kierownicza C-360 na pewno będzie sprawna przez znacznie dłuższy czas.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *